مجلس دومای دولتی روسیه کاهش ساعت کار روز جمعه را برای زنان پیشنهاد کرد

ایزوستیا در گزارش جامعه‌شناسی خود پیرامون پیشنهاد باریس چرنیشوف معاون دومای دولتی، دیدگاه‌های کارشناسان حوزه اجتماعی را جویا شده است.

حقوق بدون تغییر باقی خواهد ماند. 24 می 2024

ایزوستیا در گزارش جامعه‌شناسی خود پیرامون پیشنهاد باریس چرنیشوف معاون دومای دولتی، دیدگاه‌های کارشناسان حوزه اجتماعی را جویا شده است. ترجمه بخش‌هایی از آن: «هفته کاری زنان را می‌توان دو ساعت کاهش داد.» این پیشنهاد بدان معنی است که در روزهای جمعه زنان زودتر از محل کار بروند. این ابتکار توسط باریس چرنیشوف نایب رئیس دومای دولتی مطرح شد. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که کاهش ساعات کار زنان عواقب اقتصادی جدی خواهد داشت.ایزوستیا در مورد جوانب دیگر تحقیق کرد.پیشنهاد شد روز کاری زنان در روزهای جمعه دو ساعت کوتاه شود. او درخواست مربوطه را به وزیر کار و حمایت اجتماعی فدراسیون روسیه آنتون کوتیاکوف ارسال نمود.

این نماینده مجلس پیشنهاد می‌کند ساعات کاری را با حفظ میانگین حقوق کاهش دهد. این اقدام، همانطور که توسط چرنیشوف تصور شده است، باید بر کارمندان دولتی و همچنین کارمندان شهرداری تأثیر بگذارد و در سازمان‌های خصوصی ممکن است ماهیت مشاوره‌ای داشته باشد.

ایزوستیا می‌نویسد:

بنابر داده‌های وزارت کار، در مارس 2023، زنان حدودا 49 درصد از کل نیروی کار در فدراسیون روسیه را تشکیل می‌دادند که یکی از بالاترین شاخص‌ها در جهان است.چرنیشوف به داده‌های سرویس تحلیلی شبکه حسابرسی و مشاوره FinExpertiza استناد می‌کند، در همین حال، طول هفته کاری در سه ماهه اول سال 2023 به 38 ساعت و 30 دقیقه افزایش یافت که حداکثر زمان طی 10 سال گذشته است. این به دلیل افزایش فعالیت اقتصادی زنان اتفاق افتاد؛ هفته کاری آنها 27 دقیقه افزایش یافت. برای مردان، این رقم تنها چهار دقیقه افزایش یافته است. این نماینده مجلس تاکید می‌کند: علاوه بر این، امروز کار زنان تا حد زیادی خارج از محدوده مناسبات بازار است. کارشناسان پورتال «به طور دقیق»[1] محاسبه کردند که اگر میانگین حقوق روسی برای کارهای خانه به زنان پرداخت می‌شد، سالانه 22.3 تریلیون روبل پرداخت می‌شد.

چرنیشوف در گفتگو با روزنامه پارلمان، ضرورت اجرای این اقدام را تشریح کرد: زنان علاوه بر کار در محل کار، تعداد زیادی از وظایف مهم را در خانه انجام می‌دهند، خانه را مرتب نگه می دارند و این نیز زمان می‌برد. وی می‌افزاید: کاهش دو ساعت کار در هفته به زنان این امکان را می‌دهد که استراحت بیشتری داشته باشند و با فرزندان خود وقت بگذرانند. انتظار می‌رود که این امر تأثیر مثبتی بر وضعیت جمعیتی کشور داشته باشد.

در خلاصه نامه این نماینده مجلس آمده است: در رابطه با موارد فوق، از جناب‌عالی خواهشمندم ابتکار برقراری جمعه کاری را با دو ساعت کاهش برای زنان با حفظ میانگین حقوق مدنظر قرار دهید.سردبیران ایزوستیا درخواستی را به وزارت کار فدراسیون روسیه ارسال کردند البته در زمان انتشار، هیچ پاسخی دریافت نشده بود.

نوعی پوپولیسم

یکاترینا مووسسیان، مدیرکل KROS (شرکت توسعه ارتباطات عمومی) خاطرنشان کرد: تغییر پیشنهادی در برنامه کاری، فرصت‌های بیشتری را برای زنان فراهم می‌کند تا از مسئولیت‌های اضافی دیگر مانند کارهای خانه و مراقبت از کودکان فارغ و استراحت کنند. او به نقل از چرنیشوف می‌گوید که زنان تا شش ساعت در روز را صرف این کار می‌کنند. این کارشناس هشدار می‌دهد: «با این حال، ما باید درک کنیم که اغلب چنین ابتکاراتی به جای تغییرات واقعی، هدف افزایش شناخت مبتکر را دنبال می‌کند.»

دنیس زومر، یکی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه مستقل کارگری «کار جدید» موافق است که معاون رئیس دومای ایالتی باریس چرنیشوف به خاطر چنین ابتکاراتی مشهور است. به عنوان مثال، یکی از پیشنهادات قبلی او بحث برانگیز بود و به معنای لغو تکالیف برای دانش آموزان مدرسه بود. درست است، ابتکار فعلی معاون را می‌توان تا حدی پوپولیستی دانست.

- بالاخره زنان در واقع به وقت آزاد نیاز دارند تا بتوانند به امور خانواده و خانه و تربیت فرزندان برسند. زومر خاطرنشان می‌کند که از سوی دیگر، ما نباید مردان را فراموش کنیم.

موسیسیان یادآور می‌شود که هدف اصلی دولت برای سال‌های آینده افزایش نرخ زاد و ولد و غلبه بر شکاف جمعیتی است. ابتکار عمل به عنوان یکی از ابزارهای حل این مشکل ارائه شده است. اما کاهش ساعات کار زنان پیامدهای اقتصادی نیز به همراه خواهد داشت که باید به آن نیز توجه نمود.

- طبق گزارش Rosstat (سرویس آمار فدرال)  سهم زنان از کل افراد شاغل در اقتصاد بیش از 48 درصد است و این رقم در سال‌های اخیر تغییری نکرده است که این تقریبا نیمی از کل افراد شاغل را تشکیل می‌دهد به این معنی که کاهش روز کاری تأثیر محسوسی بر اقتصاد خواهد داشت.

آناتولی بارانوف، یکی از اعضای شورای مرکزی اتحادیه مستقل کارگری «کار جدید» می‌گوید: نرخ اشتغال زنان که یکی از بالاترین‌ها در جهان محسوب می‌شود، نتیجه برابری واقعی زنان و مردان است که در سال‌های شوروی به دست آمد. و چگونه برای نیمی از کل نیروی کار، دو ساعت کار در هفته را «کم» کنیم؟ آیا اقتصاد در برابر چنین «کار نیکی» مقاومت خواهد کرد؟ به خصوص وقتی موضوع کمبود نیروی کار اینقدر حاد است.

اقدام تبعیض‌آمیز

وظایف تولید در واقع ثابت خواهند ماند و مدیران زمان کمتری برای اجرای آنها خواهند داشت. به گفته یکاترینا مووسسیان، این می‌تواند موجب تبعیض شود. این کارشناس مطمئن است: این ابتکار می‌تواند تأثیری ایجاد کند که در آن مدیران بی سر و صدا کارمندان جنس مخالف را ترجیح دهند و سعی کنند ضرر را به حداقل برسانند.

در نظر گرفتن نظرات خود زنان نیز مهم است و ممکن است این ابتکار عمل را تبعیض‌آمیز بدانند.

مووسسیان تأکید می‌کند: زنان امروزی می‌خواهند شغلی داشته باشند و خود را به‌صورت حرفه‌ای بر مبنای برابر با مردان بشناسند.

از نقطه نظر تبعیض، به گفته دنیس زومر، درست‌تر است که ابتکار عمل را برای کوتاه کردن روز کاری روز جمعه بدون اشاره به جنسیت در نظر بگیریم. این بسیار درست است، زیرا کار و شرایط آن باید برای همه کارمندان بدون توجه به جنسیت، سن و مذهب برابر باشد.

به هر حال، برخی از گروه‌های جمعیت، حتی امروز نیز حق دارند ساعات کاری خود را کاهش دهند که آنها توسط ماده 92 قانون کار تنظیم می‌شوند.[2]

منبع:https://iz.ru/1701747/valentina-averianova/neravnyi-vklad-v-gd-predlozhili-sokratit-rabochuiu-piatnitcu-zhenshchinam


[1] . پلتفرمی با داده‌های باز تحقیق در مورد مشکلات اجتماعی در مناطق روسیه

[2] .  18-16 ساله‌ها و افرادی با ناتوانایی‌های جسمی

کد خبر 19634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =